Webshop üzemeltetés költségei

webshop üzemeltetés költségei

Kíváncsi vagy milyen webshop üzemeltetési költségekkel számolhatsz a hazai e-kereskedelemben? Összeszedtem neked azokat a költségeket, amik biztosan (vagy nagy valószínűséggel) felmerülnek, ha webáruházat üzemeltetsz.

Webshop üzemeltetés költségei: állandó költségek

Egy webáruház üzemeltetésével kapcsolatban felmerülnek állandó költségek. Ezek akkor is jelentkeznek, ha egy megrendelés sem érkezik. Nagy hiba, ha az árak kialakításakor nem vesszük figyelembe ezeket.

  • Domain név: A webáruház üzemeltetése során biztosan felmerül domain név költség. Már 2390 Ft+Áfa áron tudsz foglalni .hu domaint, míg 2.800 Ft+Áfa áron .com végződésű domaint foglalni.
  • Tárhely: Ez a költség nem biztos, hogy fel fog merülni, mert pl. a bérelhető webáruházak esetében a webáruház szolgáltató biztosítja a tárhelyet is. Egyedi webáruházaknál felmerül tárhely költség. A kisebb tárhelyek már 5000 Ft+Áfa áron elérhetők. Ha sok terméked van sok képpel, akkor valószínűleg elég hamar bővítened kell majd a tárhelyedet. Ilyenkor kb. még 15.000-30.000 Ft+Áfa költséggel kell számolni.
  • Webáruház bérleti díj, vagy webshop fejlesztés: A webáruház bérleti díj 4990 Ft+Áfa és 19990 Ft+Áfa között mozog havonta attól függően, hogy milyen funkciókat szeretnél használni. Ha hosszabb időtartamot fizetsz egyszerre, akkor jelentős kedvezményben részesülhetsz. Egyedi webáruház esetén nem kell bérleti díjat fizetni, de számíthatsz arra, hogy bármilyen új fejlesztést szeretnél, minden apróságért külön kell fizetned a fejlesztőnek néhány ezertől több tízezer Ft-ig terjedő költséget. A költség nagyságát befolyásolja, hogy milyen feltételeket szabtatok meg a szerződésben, illetve a feladat összetettsége és munkaigénye.
  • Saját munka vagy alkalmazott bérköltsége: A költségek számbavétele során ne felejtsd el a saját munkádat is számba venni a költségek közé. Ha már fejlődésnek indult a webáruházad, akkor hamar eljöhet az ideje, hogy felvegyél egy alkalmazottat rész-, vagy teljes munkaidőben. Neki nemcsak bért kell fizetned, de járulékot, esetleg költségtérítést is. Ha az árak kialakításánál számolsz ezekkel a tételekkel, akkor nem fog előfordulni az a helyzet, hogy rengeteget dolgozol a semmiért.
  • Számlázó és/vagy készlet kezelő program költsége: Sok a webáruházakkal összekapcsolható számlázó program ingyenesen üzemeltethető (esetleg beüzemeléskor egyszeri összekapcsolási költség merülhet fel). Ha azonban speciális igényeid vannak, akkor előfordulhat ennek külön költsége merül fel. Ha igazán beindul a webáruház és elkezdenek özönleni a megrendelések, akkor egy idő után elkerülhetetlen, hogy készletkezelő programot használj. Ezen szoftverek árai között jelentős funkcionális-, és árkülönbségek vannak. Az árak 36.000 Ft + Áfa és 153.000 Ft + Áfa között széles skálán mozognak.
  • Rezsi: A webáruházzal kapcsolatban – más vállalkozáshoz hasonlóan – sokféle rezsi költség felmerül. Ezek közül különös figyelmet kell arra fordítanunk arra, hogy a hatékony webáruház üzemeltetéshez elengedhetetlen a nagy sebességű, széles sávú és megbízható internet kapcsolat. Ennek költsége a helyi adottságoktól és szolgáltatóktól függően változik havi nettó 8.000 és 25.000 Ft között találsz ilyet.

Webshop üzemeltetés költségei: tartalomfejlesztés költsége

Egy webáruház sikeres üzemeltetése elképzelhetetlen tartalomfejlesztés nélkül. A termékek feltöltése, termékleírás készítése és a fényképek egyaránt jelentős pénz és/vagy (saját) munka befektetést igényelnek. Nagyban segíti a látogatószám növelését egy a webáruházhoz kapcsolódó témában hasznos információkat szolgáltató blog, amire szintén érdemes pénzt és időt áldozni.

  • Termékfeltöltés: Elkészítheted te magad is, de kiszervezheted külső cégnek is. Ők óradíj vagy darabár alapon fognak számlázni. Erre óránként 1.500-3.000 Ft-ot tervezhetsz.
  • Fotós: Egy jól működő webáruház elképzelhetetlen jó minőségű, részletes és egyedi termékfotók nélkül. Ezek költsége igen eltérő, már 150 Ft /db áron is találni termékfotóst, de nem ritka az 1.000 Ft/ fotó ár sem. Érdemes a rendelkezésre álló tőke és a forgalmazni kívánt termékek száma alapján eldönteni, hogy külső fotóssal dolgozol, vagy cégen belül oldod meg a termékfotózást.
  • Szövegíró: Ha a webáruház blogját nem te írod megbízhatsz külső szakembereket a feladattal. Ezért 1,8 és 10 Ft/leütés közötti összeget kell fizetned. Tehát hatalmasak a különbségek, de érdemes olyan szövegírót keresned, aki tud azonosulni a témáddal és a célközönséged számára hasznos tartalmat tud készíteni.

Webshop üzemeltetés költségei: logisztikai költségek

Egy webáruház üzemeltetése során felmerülő költségek közül az egyik legjelentősebb tétel a logisztikai költség. Nézzük mivel számolhatunk ezen a téren:

  • Árubeszerzés: Itt a termékek vételárán kívül kalkulálnunk kell azzal, hogy esetleg szállítási költséget is felszámol a partnered, ha házhoz szállítást kérsz. Ha te (vagy az alkalmazottad) mentek az áruért az az üzemanyag költségen felül időráfordítással is jár.
  • Raktározási költségek: Amikor a raktárkészleted akkorára duzzad, hogy mozdulni sem tudsz tőle, akkor el kell gondolkodnod a saját raktár létesítésén. Hatalmas az árkülönbség a vidéki és a fővárosi raktár árak között. Ez függ a bérelt raktár nagyságától és állapotától is. Míg vidéken 600 Ft/hó/m2-től találunk kiadó raktárakat, addig Budapesten nem ritka, hogy 8.500 Ft/hó/m2 árat is elkérnek egy raktárbérletért.
  • Csomagolási anyagköltség: Ha azt szeretnéd, hogy a vásárlóid örömmel fogadják a csomagokat és máskor is nálad vásároljanak, nem küldheted ki a megrendeléseket szedett-vedett használt dobozokban. A megrendelt árú típusától, méretétől és sérülékenységétől függ, hogy milyen csomagoló anyagot használsz.
    • Ha kis méretű kevésbé sérülékeny termékeid vannak, akkor használhatsz légpárnás borítékot. Ezek ára nettó 22 Ft/db és nettó 145 Ft/db között változik mérettől függően.
    • A dobozok ennél jóval drágábbak, áruk nettó 51 Ft/db és 268 Ft/db között változik a méret függvényében. Ez a normál dobozok ára. Ha sérülékeny a terméked, akkor megerősített dobozokban érdemes szállítanod, ami ennél is drágább. A költségek csökkentése érdekében készíttethetsz magadnak méretre dobozokat. Ezek darabára kedvezőbb, minta a széria dobozoké, azonban jelentős tőkebefektetést igényelnek.
    • Szükséged lesz még ragasztószalagra, amiből egy 50 méteres tekercs nettó 130 Ft-tól már beszerezhető és ha sok csomagot küldesz ki nagyon sok fogy belőle.
    • Jó szolgálatot tesz még a légpárnás fólia a termékek épségének megóvásában. Ebből nettó 3500 Ft-ért beszerezhetsz egy 100 m-es (50 cm széles) tekercset.
  • Szállítási költség: Itt arra a szállítási költségre gondolok, amit te fizetsz a szállítóknak azért, hogy a megrendelőhöz eljuttassák a csomagot. Itt is elmondható, hogy hatalmas különbségek vannak árban és a szolgáltatás minőségében az egyes cégek között. Az árat általában a csomagok súlya, mérete, a feladott csomagszám, az átvétel helye, módja és a fizetés módja határozza meg. Minél több csomagot adsz fel havonta annál kedvezőbb szállítási árakat tudsz kialkudni. Érdemes körülnézni a piacon és több szolgáltatótól ajánlatot kérni. 500-1.000 Ft+Áfa/csomag közötti áron valószínűleg fogsz találni partnert.

Webshop üzemeltetés költségei: marketing költségekonline marketing

Azt hiszem egyetértünk abban, hogy ha sikeres webáruházat szeretnél, akkor a marketingre költeni kell. Ez fogja megtölteni a webshopot látogatókkal és vásárlókkal. Ha nem fektetsz pénzt a marketingbe, akkor az online értékesítésed csak küszködni fog és nem leszel sikeres. (Igen, a marketing költséget én befektetésnek tekintem, minden marketingre elköltött Forintnak busásan meg kell térülnie. Ha ez nem teljesül, akkor nem használom tovább az adott marketing eszközt.)

  • Webshop SEO: A legjobb dolog, amit a webshopoddal tehetsz, hogy mindent megteszel annak érdekében, hogy a lehető legtöbb látogatót szerezz a keresőből. Ehhez az kell, hogy minél több számodra fontos kulcsszóra minél előrébb szerepelj a Google találati listán. Ebben tud neked segíteni a webshop SEO. A legjobb megtérülést a keresőoptimalizálásra költött marketing költség hozza. Választhatsz egyszeri, illetve havi díjas szolgáltatást. Az egyszeri webshop SEO ára 300.000-500.000 Ft+Áfa között mozog, míg a havidíjas szolgáltatás 80.000-120.000 Ft+Áfa/hó tartományban elérhető. Fontos, hogy olyan szakemberrel dolgozz, aki valóban elvégzi a munkát és valódi eredményeket tud felmutatni.
  • Hírlevél: Szintén nagyon jó a megtérülése a hírlevelezésre fordított marketing költségeknek. Itt külön kell választani a hírlevél küldő szoftver költségét. Ez évi 30.000 és 316.800 Ft+Áfá közti nagyon széles skálán mozog. A hírlevelek megírását megoldhatod cégen belül, vagy ki is szervezheted. Végső soron mindenképpen pénzbe kerül. Ha külső cégre bízod, akkor 1,8 és 10 Ft/leütés közötti összeget kell fizetned.
  • Termékmegosztó oldalak költségei: A termékmegosztó oldalakon (mint az Árgép, Árukereső stb.) érdemes szerepeltetni a termékeidet, akkor is, ha nem te vagy a legolcsóbb a piacon. Ezekről az oldalakról olyan látogatók érkeznek, akik közvetlenül a vásárlás előtt vannak, így sokkal nagyobb arányban vásárolnak, mint az átlagos látogatók. Itt nettó 10-70 Ft/átkattintás költséggel kalkulálhatsz. Az árat a termék típusa és a termékmegosztó oldal határozza meg. Azoknál a termékeknél. ahol nagy a verseny a piacon nagyobb átkattintási költséggel számolhatsz. A termékmegosztó oldalak között jelentős különbség van. Néhány közülük hatalmas látogatottsággal rendelkezik -így sok vásárlót hozhat neked is-, de akad olyan is aki szinte alig hoz látogatót. Érdemes tesztelni őket.
  • Hirdetési költségek: adwords, facebook Elcsépelt hasonlat (de igaz), hogy az a webshop amelyik nem költ hirdetésre olyan mint egy eldugott pincében lévő bolt. Nem találják meg a vevők. Az online hirdetésekben az a jó, hogy már egészen piciben el lehet kezdeni. Már napi néhány száz vagy néhány ezer Ft hirdetésre költött pénz fog neked látogatókat, vásárlókat hozni és az sem utolsó szempont, hogy tapasztalatot szerzel benne. A hirdetésnél ne csak termékhirdetésre gondolj! Pl. Facebook hirdetésekkel szerezhetsz feliratkozókat a hírlevél listádra, akiknek lehet, hogy csak hónapok vagy évek múlva fogsz eladni. Arra nincs mindenkire érvényes recept, hogy mekkora összeget költs hirdetésre. Hatalmas különbségek vannak iparágak, termékek és persze a hirdetési felületek árai között. Célszerű lehet a bevételed bizonyos hányadát erre a célra félretenni.
  • Közösségi média kommunikáció: facebook, pinterest, youtube stb. A közösségi médiában való részvétel manapság megkerülhetetlen. Meg kell találnod azt a csatornát, vagy csatornákat amikkel a legkönnyebben eljutsz a közönségedhez. Ez célcsoporttól függően más és más lehet. Azért szerepeltetem a költségek között a közösségi média kommunikációt, mert saját időt, munkaerő idejét vagy pénzt kell áldoznod rá.

Webshop üzemeltetés költségei: ügyfélszolgálat költsége

Egy jól működő webshop kötelező velejárója a hatékony kommunikáció. Mivel nem találkozol személyesen a látogatókkal, vásárlókkal, ezért az ügyfél szolgálati kommunikáció nagyban meghatározza a webshopodról az emberekben kialakult képet. A vásárlói bizalom egyik alappillére az elérhető, segítőkész ügyfélszolgálat. Az e-mail kommunikáció biztosan meg fog jelenni a webshop életében. Ennek nincs külön költsége. Ezen felül, azonban lesz (lehet) néhány felmerülő kiadás:

  • Bérköltség: Kell hogy legyen valaki, aki felkapkodja a telefont, válaszol az e-mailekre és/vagy elérhető a chat-en. Erre vagy a saját idődből áldozol, vagy az alkalmazottadéból. Végső soron mindenképpen pénzbe fog kerülni. Esetleg kiszervezheted külső cégnek.
  • Telefon költség: Ha két irányú a telefonos kommunikáció közted és az ügyfelek között, akkor érdemes korlátlan mobil előfizetést kötnöd.
  • Chat: Könnyen találhatsz a webáruházba integrálható ingyenes chat alkalmazást. Ha nem elégszel meg az ingyenes csomag adta lehetőségekkel, akkor 8-20 $ költséggel kalkulálhatsz havonta.
  • Crm szoftver: Az ügyfél kezelésben hatalmas segítséged lehet egy CRM szoftver. Ezek funkcionalitásban nagyon eltérőek lehetnek. Havi nettó 20.000 Ft-tól már találsz jól működő CRM rendszert, de ennél sokkal drágábbak is vannak.

Webshop üzemeltetés költségei: képzési költségek

Ahhoz, hogy a webáruházad dinamikusan fejlődjön, arra van szükség, hogy folyamatosan képezd magad és csapatod. Csak így tudsz hosszú távon sikereket elérni. Érdemes fejleszteni a tudásodat az alábbi területeken:

  • Online marketing
  • Kommunikáció
  • Pénzügy
  • Vezetés

 

Remélem, hogy sikerült segítséget nyújtanom a webáruház üzemeltetési költségek kalkulálásában.

Sikeres online értékesítést kívánok!

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük